Inkluderende markedsføring

—> Ved å integrere inkluderende markedsføring som en del av kommunikasjonsstrategien, har du mulighet til å komme i kontakt med et bredere spekter av publikum.

Fakta om undersøkelsen
Navn: Authentically Inclusive Marketing
Utgiver: Deloitte
År: 2021
Deltagere: 11.500 forbrukere fra 19 land
Du finner hele undersøkelsen her.

Et konkurransefortrinn
Inkluderende markedsføring har som mål om å snakke til et mangfoldig fellesskap, med tanke på forskjeller i alder, etnisitet, kjønnsidentitet, sosioøkonomisk status, språk, religion, legning og fysiske og mentale evner.    

Undersøkelsen fra Deloitte som du finner lengre ned, viser at inkluderende markedsføring og bedrifter som har en inkluderende organisasjonskultur kommer til å ha et konkurransefortrinn. Studien viste at ikke bare vil merkekjennskapen øke i minoritetsmålgrupper, lojaliteten vil også øke i alle målgrupper når merkevaren åpent forplikter seg til å adressere sosiale ulikheter. Du unngår også en kulturell og demografisk avstand mellom ansatte/forbrukerne på den ene siden og bedriften/merkevaren din på den andre.  

94 % av Gen Z (folk født mellom 1995 – 2010) forventer at selskaper skal ta stilling til viktige sosiale spørsmål, og 90 % sier at de er mer villige til å kjøpe produkter som de anser gunstig for samfunnet. Å skape lojalitet innenfor Gen Z krever også autentisitet; de vil raskt legge merke til om merkevarer ikke gjør en genuin, helhetlig innsats for å etterleve disse verdiene.    

Kort sagt: Alle liker å føle seg velkomne, akseptert og representert – også i reklame og internkommunikasjon. I tillegg gir det bedre resultat på bunnlinjen.

5 tips til inkluderende markedsføring   

1. Få oversikt og lag rutiner internt   
Få oversikt over mangfoldet i egen organisasjon. Synliggjør og vær stolt av mangfoldet deres. Har dere satt interne mål om mangfold og inkludering kan det være lurt å lage rutiner som sikrer at kommunikasjonsarbeidet bidrar til dette.   

2. Vis mangfold i film og bilder
Bruk bilder og video der totalinntrykket inkluderer alle i målgruppene og segmentene dine.

3. Universell utforming
Bruk skrifttyper og bakgrunnsfarger som gjør innholdet enkelt å lese for alle, og tilby tekst som erstatning for visuell kommunikasjon og bilder.

4. Ikke-diskriminerende språkbruk
Bruk et inkluderende, imøtekommende og respektfullt språk på tvers av alle kanaler.

5. Undertekst på film og video
Undertekster bidrar ofte til å få frem et budskap, og gjør filmer eller videosnutter mer brukervennlige. Med teksting kan for eksempel hørselshemmede enklere få med seg innholdet i videoen din.

Kunnskap

& RESEARCH