JA! til bærekraftig reiseliv

—> Expedias undersøkelse viser at folk er sultne på bærekraftige reiseopplevelser.

Fakta om undersøkelsen
Navn: Sustainable Travel Study 
Kategori: Reiseliv 
Utgiver: Expedia Group og Wakefield Research 
År: 2022 
Deltagere: 11.000 forbrukere fra 11 land.
Du finner hele undersøkelsen her

Hele 90 % av de som deltok i undersøkelsen oppga at de ser etter bærekraftige alternativer når de reiser.
– 66 % ønsker alternativer med lavere miljøpåvirkning
– 64 % ønsker alternativer som støtter lokale kulturer og samfunn
– 62% ønsker seg alternativer som støtter lokal økonomi

Mer og bedre informasjon om bærekraft
75 % svarte at de ønsker mer og bedre informasjon for å kunne ta valg på riktig grunnlag. Dette gjelder spesielt hoteller/overnatting og transport. Merkevarene har problemer med å bevise og forklare hva de tilbyr. Informasjonsbehovet er stort, og forbrukerne oppfordrer til informasjon som er enkel å forstå, visuelle formater og tydelige beviser.  

Skeptiske til grønnvasking
7 av 10 sa også at de har unngått å kjøpe fra leverandører fordi de følte at den påståtte forpliktelsen til bærekraft ikke var troverdig eller reel.

Penger vs. bekvemmelighet
74 % av forbrukerne oppga at de syntes det koster for mye å reise bærekraftig. Likevel er halvparten av dem er villige til å betale mer for bærekraftig mat, aktiviteter, transport og overnatting hvis det finnes slike alternativer – og de er villige til å betale opp til 38 % mer.  Nesten 70 % av forbrukerne er villige til å ofre litt komfort og bekvemmelighet. Dette gjaldt transportmetode, reisetid og komfort og beliggenhet på overnattingssted.

Kunnskap

& RESEARCH