Topp 5 verdidriver

—> I en stor bærekraftsundersøkelse som ble gjennomført i fjor, svarte 50 % av forbrukerne at de rangerer bærekraft som en topp 5 verdidriver for foretrukne merkevarer.

Fakta om undersøkelsen
Navn: Global Sustainabilty Study 2021
Utgiver: Simon, Kutcher & Partners
År: 2021
Deltagere: 10.281 forbrukere fra 17 land
Du finner hele undersøkelsen her

Stor endring i kjøpemønster de siste fem årene

I en stor bærekraftsundersøkelse som ble gjennomført i fjor, svarte 50 % av forbrukerne at de rangerer bærekraft som en topp 5 verdidriver for foretrukne merkevarer. Det har skjedd en stor endring i folks adferd og kjøpemønster, og millenniumsgenerasjonen leder an. 

Bærekraft har en økende betydning i kjøpsprosessen. Hele 85 % oppgir at de har endret kjøpemønster «mot det grønnere» de siste fem årene. Forbrukere som ser på seg selv som pådrivere for endring er de som vektlegger viktigheten av bærekraft mest, og de mener dette er en hoveddifferensiator. Høyest andel av disse er millenniumsgenerasjonen (de som er født på 1980- og 1990-tallet) med høy utdannelse og/eller høy inntekt. 

Som kjøpskriterium er bærekraft viktigst for tjenester innen elektrisitet/varme, transport/reiseliv, bolig/bygg og dagligvarehandel.

Kunnskap

& RESEARCH